Karoseria samochodu, najbardziej rzucający się w oczy element, po którym też oczywiście jest ocenianie nasze auto.

Najbardziej jest ona narażona na wszelakiego rodzaju uszkodzenia, oszpecające samochód oraz pogarszające wygląd. Oprócz przeszkód na drogach, warunki pogodowe są kolejnym czynnikiem, który przyczynia się do zmiany stanu karoserii. Tak samo jak naskórek człowieka, wymaga odpowiedniej pielęgnacji oraz zabezpieczeń. Istnieją różne środki ochronne do tej części samochodu. Moglibyśmy również powiedzieć, że są to ubrania dla naszego pojazdu.

Pomijając same zabezpieczenia, zadbać powinniśmy też o jego wygląd.

Jeśli ta powłoka ochronna działała by na estetykę nie tak jak byśmy tego chcieli, wiele kierowców zapewne niezbyt chętnie podchodziło by do tego zabiegu. Dlatego też, stworzone specjalnie z myślą o wyglądzie samochodu powłoki, są połączone w jedno. Jednak nie istnieje tylko i wyłącznie jeden rodzaj powłoki. Do wyboru mamy różne rodzaje, zrobione z różnych materiałów oraz które mają różnorakie działanie na powierzchnię karoserii. Jedne podchodzą bardziej pod wytrzymałość i ochronę przez uszkodzeniami, drugie zaś pod wygląd i estetykę pojazdu. Wybór w tej kwestii należy już tylko i wyłącznie do nas. Zanim jednak zaczniemy myśleć o wybieraniu zabezpieczenia do karoserii, powinniśmy coś o nich jednak wiedzieć.

Jak już wyżej wspomnieliśmy, jedne powłoki mają za zadanie bardziej chronić karoserię, drugie poprawiać i podkreślać jego wygląd. Dzielimy je na dwie główne kategorie. Głównie mówi się tylko o powłokach ceramicznych oraz powłokach kwarcowych. Powłoki ceramiczne są w stanie ograniczać ilość wszelakich odprysków, dziur, rys czy innych uszkodzeń na lakierze. Natomiast powłoki kwarcowe świetnie potrafią dopasować się do lakieru pojazdu, wyostrzając jego kolor i nadając mu dodatkowego prestiżu. Nie mogą też całkowicie od siebie odbiegać. Posiadają różne zastosowania, lecz mają wiele wspólnych cen. Chronią między innymi lakier przed dostawaniem się do niego światła UV, blokują i spowalniają działanie soli drogowej oraz regulują temperaturę między lakierem a atmosferą. Oba rozwiązania są zatem znakomitym rozwiązaniem na zabezpieczenie samochodu. Z resztą, coraz częściej się je wykorzystuje i z czasem stają się coraz bardziej modne.

Jak przy nakładaniu czegokolwiek na nasz samochód, aby się trzymało, należy odpowiednio się przygotować.

Mowa tu o oczyszczenia powierzchni lakieru, aby właśnie nałożenie specjalnej powłoki było możliwe. W innym wypadku najzwyczajniej zacznie ona się odklejać i niszczyć. Odtłuszczenie i odpowiednie dobrze umycie samochodu powinno wystarczyć. Jednak na tym sie nie zatrzymujemy.

Usługa w specjalnych zakładach kosztuje około 2/3 tysiące złotych. Możemy sobie pomyśleć „Dlaczego więc nałożenie powłoki jest aż tak drogie, skoro to samo umycie i jej nałożenie?”. Tutaj siedzi kolejny haczyk. Podczas nakładania, nie możemy natknąć się na żadną, nawet najmniejszą ryskę. Dlatego też te rysy należy starannie usunąć, najczęściej robi się to przez polerowanie. Wymaga to dużych umiejętności oraz cierpliwości, ponieważ zajmuje to nawet 3 dni. Głównie więc sama „robocizna” sprawia, że jest to aż tak kosztowne. Jednak warto jest zainwestować, nie jest to samo nałożenie lecz odnowienie lakieru i odświeżenie całego wyglądu.

Jak nakładana jest powłoka na lakier?

Nie ma jakiegoś specjalnego sposobu na nakładanie powłoki. Instrukcja jest dość prosta. Do tego procesu potrzebujemy kilka szmatek, muszą być one zrobione z mikrofibry. Do zestawu zazwyczaj dołączane są specjalne aplikatory więc nie musimy się akurat o to martwić. Na dany nam aplikator należy nałożyć kilka kropel preparatu, nałożyć na niewielką część maski i następnie smarujemy bezbarwną chemią. Należy chwilę poczekać, a następnie przetrzeć mikrofibrową szmatką. Powtarzamy to samo w każdej części lakieru, zazwyczaj trwa to około 30 minut. Cały, dokładnie wykonany proces, może dawać na prawdę porządne efekty. Nałożona powłoka może trzymać nawet do 2 lat, pod warunkiem, że odpowiednio ją pielęgnujemy. Jeśli już chodzi o jej pielęgnację, musimy być szczególnie ostrożni. Powłoki łatwo się niszczą, więc nie możemy myć auta ani chemią, ani szorstkimi szmatkami/gąbkami. Wystarczy sama czysta woda i odrobina szamponu. Musimy to robić delikatnie, inaczej powłoka zacznie szybko schodzić, a cała praca pójdzie na marne.

Te wpisy też mogą Ci się spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.