Jak wszyscy wiemy, oklejać można w pojeździe nie tylko szyby, ale i również dach
Lecz niektórzy mogą zadać pytanie – po co? Otóż w większości oklejanie częściowe jak i całkowite dodaje nam prestiżu oraz podkreśla wygląd i kształty naszego pojazdu. Zwykła folia na dach to nic nadzwyczajnego, więc powstały również folie typu carbon, te o niebywałym czarnym połysku oraz nawet szachownice. Jeśli chcesz zabrać się do oklejania dachu swojego pojazdu właśnie sam, ten artykuł jest specjalnie dla ciebie.
Krok 1 – precyzyjne oczyszczenie i przygotowanie powierzchni
Czynność, bez której nie mogły by być wykonane żadne inne. Jest to podstawa przy oklejaniu dachu, inaczej cały proces byłby bez sensu. Należy dokładnie umyć samochód, oczyścić z wszelakich drobinek, pyłków czy innych zabrudzeń. Wydaje się to takie łatwe, lecz zwykłym płynem i wodą tego nie uczynimy. Na dachu nie osadzają się tylko zwykłe, spotykane codziennie zabrudzenia, zbierają się na nim między innymi drobinki asfaltu czy też zanieczyszczenia z powietrza. Do tego będziemy potrzebowali specjalnej chemii, która jest właśnie przeznaczona do czyszczenia różnego rodzaju zanieczyszczeń. Oprócz samego dachu, powinniśmy również wyczyścić szczeliny i łączenia, gdyż zazwyczaj tam gromadzi się najwięcej brudu, a właśnie te miejsca są potrzebne do odpowiedniego oklejenia dachu.
Oklejać dachu nie da się mając przeszkody w postaci antenek czy uchwytów na wszelakiego rodzaju przedmioty, które zabieramy na przykład na wakacje. Aplikacja folii z obecnością tych elementów na dachu byłaby wręcz niemożliwa. Łatwość demontażu nie jest jakoś specjalnie trudny, lecz zależy to od producenta i modelu samochodu. W niektórych samochodach jest to łatwiejsze, a przy niektórych może sprawiać trochę problemów i większej ilości pracy. Nie jest konieczne pozbywanie się jej z dachu na czas procesu, lecz jest to niepraktyczne i nieprofesjonalne. Warto jest również to zrobić, gdyż pod uszczelką czy podstawką anteny zbierają się dodatkowe zabrudzenia, które podczas aplikacji folii mogłyby zmienić całą robotę w bezsensowny trud. Pamiętajmy, że podczas czyszczenia dachu, musimy odpowiednio zabezpieczyć CAŁY dach. Nawet najmniejsze dziurki musimy odpowiednio dobrze zamknąć. W innym przypadku możemy się spodziewać niechcianych uszkodzeń spowodowanych przez środki, których używamy do czyszczenia powierzchni.
Krok 2 – przygotowanie do aplikacji folii
Same oczyszczanie dachu i pozbycie się dodatkowych elementów samochodu nie wystarczy w procesie oklejania dachu samochodu, musimy oprócz tego użyć specjalnych środków do odtłuszczenia. Nakładamy środek na powierzchnię, dokładnie przecieramy wszystkie zakamarki. Wszelakie szczeliny muszą zostać wyczyszczone, aby folia przy aplikacji nie miała zamiaru się odklejać. Jeśli nie chcemy, aby inne części samochodu utrudniały nam pracę, naklejamy na wybrane elementy pojazdu, najczęściej krawędzie otaczające dach samochodu, taśmę papierową. Bez niej folia mogłaby zahaczać o lakier, tym samym się rozciągając, a w ostateczności zacząć się rwać.
Krok 3 – przycinanie folii
Gdy powierzchnia przeznaczona do oklejania jest odpowiednio przygotowana i jeśli mamy stuprocentową pewność, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, możemy zaczynać przycinanie folii. Lecz zanim zaczniemy, użyjmy specjalnych tasiemek, które ułatwią cięcie folii, i zabezpieczą przed niechcianymi uszkodzeniami. Nie ma znaczenia jakiej używamy, ważne jest, aby tasiemka potrafiła mocno i stabilnie trzymać się powierzchni. Naklejamy tasiemkę wzdłuż linii łączenia dachu, zostawiając mały kawałek zapasu. W późniejszej fazie nakładania folii mogła ona się przykleić w taki sposób. Lakier w żadnej części dachu nie może prześwitywał i musi być w całości zakryty folią. Pamiętajmy, aby naklejać tasiemkę w kierunku wskazówek zegara, jest to bardzo ważna rzecz, która ułatwia nam później zdejmowanie jej przy następnych krokach. Bez wykonania tej czynności, możliwe jest, iż utrudnimy sobie pracę, po raz kolejny narażając się na straty.
Krok 4 – nakładanie folii na dach
Odcinając chciany kawałek folii, pamiętajmy aby powiększyć go o kilka 2/3 centymetry. Ten zapas będzie potrzebny nam na końcówkach dachu, tak jak wyżej wymieniono. Zaczynając nakładanie folii, kładziemy ją na węższym końcu dachu, następnie odklejamy liner i rozprowadzamy folię po powierzchni w taki sposób, by pod nią zostało jak najmniej powietrza. Naciągamy ją do samych końców, a następnie przechodzimy do raklowania. Ta czynność nie powinna sprawiać problemu jeśli folię mamy równo rozłożoną na dachu. Najlepiej powtórzyć to kilka razy, by upewnić się, że nie zostały nigdzie nawet najmniejsze bąble powietrza, z biegiem czasu folia mogłaby się zacząć od środka odklejać i niszczyć.
Następnie przycinamy nadmiary folii wzdłuż wcześniej naklejonej na samochód tasiemki, najlepiej często wspominanym nożykiem z ostrzem AB-10S, by nie bać się o rysy na lakierze. Po odcięciu folii zdejmujemy tasiemkę, a wcześniej przygotowany zapas wtłaczamy pod łączenia, starając się nie pominąć, ani krzywo przykleić żadnego kawałka folii, nie chcemy na pewno, aby ta się po upływie czasu zaczęła odklejać.
Krok 5 – wygrzewanie folii
Tak samo jak przy przyciemnianiu szyb, musimy ogrzać folię. Proces ten służy temu, aby utrwalić folię na szybie i sprawić, aby idealnie przylegała do powierzchni. Ogrzewając folię, musimy uważać na temperaturę, każda folia ma inną maksymalną temperaturę, do której jest w stanie wytrzymać i nie zacząć się topić. Możemy również wykorzystać tutaj technikę z procesu nakładania folii do przyciemniania szyb w samochodzie. Aby regulować temperaturę opalarki, ustawiamy ją na największą moc i poruszamy przyrządem wyżej lub niżej, zależy na jakiej powierzchni to robimy.
Uważajmy na niektóre modele folii do oklejania samochodu, niektóre mogą posiadać wszelakiego rodzaju folie zabezpieczające. Zaczynając opalanie wraz z tą folią zabezpieczającą znajdującą się na głównej folii, moglibyśmy tylko i wyłącznie stopić i uszkodzić materiał i powierzchnię naszego dachu. Dla pewności powinniśmy się upewnić, czy folia jaką zakupiliśmy, posiada właśnie warstwę zabezpieczającą. Aby w prosty sposób się jej pozbyć, należy przykleić jakikolwiek kawałek taśmy ja jeden koniec folii i delikatnym ruchem podnosić taśmę. Warstwa ta powinna nam bez większego trudu zacząć schodzić.
Proces ten wydaje się łatwy, lecz bez skupienia i odpowiedniego przygotowania, może się stać zupełnie przeciwnie. Życzymy więc powodzenia i mamy nadzieję, że praca przebiegnie pomyślnie 🙂